Leeromgeving Madaster Infra op koers

EERSTE RESULTATEN GEPRESENTEERD EN PUBLIEK DEBAT OVER GEPLANDE VERVOLGSTAPPEN

7 september 2018

Bestaat beton van een viaduct uit hetzelfde materiaal als beton in de vloer van je woning? Geldt het grondstoffenakkoord ook voor ons elektriciteitsnet? En hoeveel materiaal is er eigenlijk in onze regio toegepast voor infrastructuur? Vragen die van groot belang zijn in onze transitie naar een circulaire economie. Het Kadaster voor Materialen, het Madaster, is de afgelopen periode gebruikt als leeromgeving door Rijkswaterstaat, ProRail en Alliander. Op 6 september zijn de eerste resultaten bekend gemaakt op de bijeenkomst ‘Madaster Infra Leeromgeving’.

Onze nationale infrastructuur is grootgebruiker van materialen. Niet alleen de initiatiefnemers van de leeromgeving, maar ook gemeenten, provincies en bijvoorbeeld waterleidingbedrijven bezitten en verwerken grote hoeveelheden materialen. Samen met adviseurs, aannemers en productleveranciers genereren zij bovendien waardevolle informatie die de circulaire economie kunnen faciliteren. De Madaster Infra leeromgeving is benut om te onderzoeken hoe die data kan worden ingezet voor realisatie van een online materialenbibliotheek, die hergebruik sterk moet vereenvoudigen.

INITIATIEFNEMERS TREKKEN EERSTE LESSEN UIT DE LEEROMGEVING

Madaster kan de grote diversiteit aan standaarden, richtlijnen, objecten en data uitstekend verwerken. Een waardevol inzicht dat op de publieke bijeenkomst van 6 september werd gepresenteerd. De leeromgeving werpt ook nieuwe vragen op, zoals hoe met veiligheid en privacy moet worden omgegaan, hoe samenwerking kan worden ingezet om stroomlijning tussen standaarden en richtlijnen te krijgen en hoe het toezicht moet worden ingericht. Deze vragen waren input voor het publiek debat dat de initiatiefnemers faciliteerden.

Schermafbeelding 2018-09-07 om 11.07.06.png        Schermafbeelding 2018-09-07 om 11.04.36.png     Schermafbeelding 2018-09-07 om 11.09.15.png

HET DOEL: HOOGWAARDIG HERGEBRUIK VAN MATERIALEN

Het doel van de leeromgeving is om te verkennen hoe en onder welke condities een online bibliotheek van toegepaste producten en materialen in onze infrastructuur kan worden ingezet voor de transitie naar een circulaire economie. De bibliotheek dient inzicht te verschaffen in de beschikbaarheid en eigenschappen van toegepaste producten en materialen, hetgeen een hoogwaardig hergebruik van materialen faciliteert.

INITIATIEFNEMERS VAN DE LEEROMGEVING

• Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en werkt dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland.
  • Alliander is als netwerkbedrijf verantwoordelijk voor de distributie van energie, zoals elektriciteit, (bio)gas en warmte. Haar belangrijkste taak is om gas en elektriciteit te distribueren naar consumenten, bedrijven en instellingen.
  • ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland en wil een nog beter, verbindend en duurzaam spoor met aandacht voor de invloed op het milieu en de samenleving.
  • De leeromgeving is ook deelnemer in het actieteam ‘Paspoorten voor de bouw’binnen Platform CB’23. Daar wordt onder leiding van de NEN ook gesproken over onderwerpen als  privacy, samenwerking en veiligheid.
  • Madaster is een ANBI-stichting gericht op het elimineren van afval door materialen te registreren en te voorzien van een identiteit. Madaster wordt bestuurd door vertegenwoordigers uit meerdere sectoren van de economie.

Heeft u vragen over Madaster? Bel +31 85 065 7436 of laat een bericht achter via ons contactformulier. Tevens kunt u zich hier inschrijven voor onze nieuwsbrief.