KlokGroep sluit zich aan bij het Madaster partnernetwerk om een start te maken met het integreren van een materialenpaspoort in haar projecten

De Groene Afslag, Laren - 5 maart 2020 –KlokGroep en Madaster hebben een partnerovereenkomst getekend. Om haar circulaire ambitie kracht bij te zetten, gaat KlokGroep in samenwerking met Madaster een materialenpaspoort integreren in het ontwikkelproces.  Door middel van het partnership wordt KlokGroep expert in het ontwikkelen van een materialenpaspoort om  de circulaire vraag te beantwoorden.

Grondstoffen worden steeds schaarser, dus moet er nagedacht worden over hoe we het gebruik hiervan kunnen reduceren. Thijs Pleijhuis, Manager Co-makership, vertelt: “KlokGroep kan én wil - als ontwikkelaar en realisator van grootschalige bouwprojecten - echt een verschil maken. De samenwerking met Madaster biedt ons de mogelijkheid om materialen een identiteit te geven, waardoor grondstoffen steeds weer hergebruikt kunnen worden. Door deze samenwerking zetten we concrete stappen op weg naar een circulaire economie”

Madaster registreert materialen en gebouwen, net zoals verkaveling en grondbezit bij het kadaster. Materialen worden traceerbaar en blijven oneindig beschikbaar. Vanuit Madaster kan iedereen een webbased materialenpaspoort van zijn gebouw(en) laten maken. Een materialenpaspoort bevat veel informatie over de kwaliteit, herkomst en locatie van materialen en geeft inzicht in de circulariteit en financiële (rest)waarde van een gebouw.

Over KlokGroep

KlokGroep staat voor een geïntegreerde aanpak van (grootschalige) bouwprojecten. Van initiatief tot en met vastgoedbeheer. KlokGroep is voortdurend bezig om concepten te verbeteren, duurzamer te maken en het aanbod uit te breiden. Ze kijken vooruit en zijn toekomstgericht. ‘Groot denken en gefocust werken’ typeert KlokGroep. Een familiebedrijf met lef dat toekomstbestendige leefomgevingen creëert. Ze pakken maatschappelijk relevante projecten op die andere partijen niet altijd aandurven.

V.l.n.r: Rob Jans (KlokGroep), Sander Beeks (Madaster), Thijs Pleijhuis (KlokGroep) en Peter Spijkerman (Madaster)