ENGIE en Madaster gaan samen strijd tegen afval aan

Bunnik – 14 februari 2019 – ENGIE en Madaster slaan de handen ineen om afval in de gebouwde omgeving te elimineren. Madaster fungeert als een online bibliotheek waarin materialen en gebouwen worden gedocumenteerd. Vanuit Madaster kan iedereen een materialenpaspoort van zijn gebouw(en) laten maken. Het documenteren, registreren en archiveren van materialen voorkomt dat materialen hun identiteit verliezen en eindigen op de alsmaar groter wordende afvalberg. ENGIE gaat het Madaster materialenpaspoort inzetten bij het circulair onderhoud en beheer van technische installaties. Zo kan ENGIE haar klanten meer inzicht bieden in (het verbeteren van) hun circulariteitsindex en wordt duurzaam materiaal(her)gebruik gestimuleerd.

Materialenpaspoort

Vanuit de online materialenbibliotheek Madaster kan van elk vastgoed object een beveiligd webbased materialenpaspoort gegenereerd worden. Het materialenpaspoort bevat informatie over de kwaliteit en de herkomst van de materialen, de losmaakbaarheid van producten en hun huidige locatie. Daarnaast worden circulaire én financiële informatiestromen met elkaar verbonden waardoor de historische, actuele en toekomstige waarde op materiaal-, product-, element-, gebouw-, en portefeuilleniveau wordt weergegeven. Dit maakt hergebruik bij verbouwingen of terugwinnen van materialen eenvoudiger. Een gebouw wordt zo een goed gedocumenteerde ‘opslagplaats’ voor materialen.

"Wij zijn erg verheugd ENGIE toe te mogen voegen aan ons netwerk van partners. ENGIE beheert veel (gebouw)informatie en beschikt over de nodige kennis en ervaring op het gebied van materiaalgebruik. Inzet van het materialenpaspoort in de onderhoud- en beheerfase bij hun klanten, vergroot de acceptatie van materialenpaspoorten en stimuleert duurzaam materiaalgebruik. Samen kunnen we de transformatie naar een circulaire economie versnellen.” - Jeroen Broersma, Business Developer Madaster.

“ENGIE loopt graag voorop in de energietransitie en is voorstander van een circulaire economie. Vanwege onze ervaring op het gebied van gebouwbeheer en asset management, kunnen we klanten helpen slimmer om te gaan met het gebruik van materialen. Het materialenpaspoort van Madaster helpt hierbij omdat het een onafhankelijk platform is dat niet alleen materialenpaspoorten genereert, maar materialen ook financieel waardeert en het gebouw een Circularity Indicator geeft. De afgelopen tijd hebben meerdere klanten aangegeven interesse te hebben in de mogelijkheden van  circulariteit en het gebruik van een materialenpaspoort. De samenwerking met Madaster is voor ons daarom een logische stap.” – Michiel Burggraaff, Marktsegmentmanager Commercieel Vastgoed bij ENGIE.

Jeroen Broersma, Business Developer Madaster, en Michiel Burggraaff, Marktsegementmanager Commercieel Vastgoed, schudden elkaar de hand na ondertekening van de partnerovereenkomst.