Eberhard Unternehmungen eerste partner Madaster Zwitserland

Zwitersland, Zurich – 30 oktober - Madaster Zwitserland heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met Eberhard Unternehmungen.  Als eerste partner is de Zwitserse expert op het gebied van sloop en hergebruik van bouwmaterialen betrokken bij de ontwikkeling van Madaster Zwitserland. Samen met de eerste partners wordt de nieuwe standaard gedefinieërd voor het realiseren van efficiënt hergebruik van producten en materialen in de bouw- en vastgoedsector in Zwitserland.

Met de toenemende verstedelijking en de steeds complexere gevolgen van de klimaatverandering worden de uitdagingen voor steden en regio`s wereldwijd steeds groter. De bouwsector genereert jaarlijks een afvalstroom van 15 miljoen ton bouwafval in Zwitserland. Madaster Zwitserland heeft als doel afval te elimineren en wil middels het documenteren, registreren en archiveren van materialen in gebouwen hergebruik eenvoudiger maken en circulair ontwerpen stimuleren.

Vanuit Madaster, de online materialen bibliotheek, kan iedereen een materialenpaspoort van zijn gebouw(en) laten maken. Een materialenpaspoort bevat informatie over de kwaliteit en herkomst van materialen en hun huidige locatie. Het biedt transparantie over de financiële en circulaire waarde van de gebruikte materialen en producten in een gebouw.

Eberhard Unternehmungen heeft zich als eerste partner aan Madaster Zwitserland verbonden. Het in Zürich gevestigde bedrijf is een pionier op het gebied van urban mining, de winning van bouwmaterialen uit bestaande bouwstoffen. De komende maanden wordt het partnernetwerk van Madaster in Zwitserland verder uitgebreid om de sectorspecifieke behoeften en wettelijke vereisten in de online materialen bibliotheek in kaart te brengen. Deelname van een representatieve selectie van bedrijven uit de gehele waardeketen van de bouw- en vastgoedsector is noodzakelijk om een duurzame lancering in Zwitserland te garanderen.

“Het sluiten van materiaalkringlopen is een centrale uitdaging van onze tijd. Als partner in de ontwikkeling van het Madaster materialenpaspoort kunnen we de koers uitzetten voor een economisch en ecologisch verantwoorde weg naar de toekomst."- Patric Van der Haegen, Hoofd Ontwikkeling Eberhard Unternehmungen

"Madaster geeft bouwmaterialen een identiteit. Dit voorkomt dat ze als afval in de anonimiteit verdwijnen. We kijken ernaar uit om samen met Eberhard Unternehmungen de ontwikkeling van materialenpaspoorten te bevorderen als katalysator voor een effectief en efficiënt gebruik van middelen in de bouw- en vastgoedsector.”-Thomas Rau, architect en oprichter van Madaster

Marloes Fischer, Countryleader Madaster Zwitserland, en Patric van der Haegen, Hoofd Ontwikkeling Eberhard Unternehmungen, schudden elkaar de hand na ondertekening van de partnerovereenkomst.