Arcadis bouwt mee aan Madaster

Arcadis bouwt mee aan Madaster Nederland, Amsterdam – 5 juni – Vandaag heeft de wereldwijd opererende ontwerp- en consultancyorganisatie Arcadis tijdens de vastgoedbeurs Provada een partnerovereenkomst getekend met Madaster Services en levert daarmee een bijdrage aan de ontwikkeling van Madaster. Madaster is een onafhankelijk publiek platform van waaruit materialenpaspoorten worden gegenereerd met als doel wereldwijd afval te elimineren. Madaster is er voor particulieren, bedrijven en overheden en wordt ontwikkeld door Madaster Services onder toezicht van de Madaster Foundation.

Madaster fungeert als een online bibliotheek waarin materialen en gebouwen worden gedocumenteerd, net zoals verkaveling en grondbezit bij het kadaster. Vanuit Madaster kan iedereen een materialenpaspoort van zijn gebouw(en) laten maken. Een materialenpaspoort bevat veel informatie over de kwaliteit en de herkomst van de materialen en hun huidige locatie. Dit maakt hergebruik bij verbouwingen of terugwinnen van materialen eenvoudiger. Een gebouw wordt zo een gedocumenteerde ‘opslagplaats’ voor materialen.

“Dankzij samenwerking met een wereldwijd opererend ingenieursbureau als Arcadis wordt het gebruik van materialenpaspoorten zowel nationaal als internationaal gestimuleerd. Arcadis biedt gebruikers van het platform waardevolle informatie op het gebied van digitale innovatie en kostenbeheer. Dit kan het maken van bepaalde strategische afwegingen aanzienlijk vergemakkelijken.” Martijn Oostenrijk, directeur Madaster Services

“Duurzaamheid is belangrijk binnen Arcadis omdat wij de wereld ook voor volgende generaties leefbaar willen houden’’, aldus Niels van Geenhuizen, verantwoordelijk voor duurzaamheid binnen Arcadis. “We zoeken voor onze klanten naar de meest duurzame oplossingen. Het hergebruik en nadenken over toekomstig materiaalgebruik maakt daar deel van uit. Daarom zijn we enthousiast over onze samenwerking met Madaster. Het is een vervolgstap in het streven om de sector verder te verduurzamen.’’